Draf

Wat is een draverij?

De draverij is onlosmakelijk verbonden aan wedden op paarden. Vooral in Nederland is deze tak van paardensport enorm populair bij de wedders. Draven is een natuurlijke gang van het paarden, net als galopperen bijvoorbeeld. Draverijen zijn races waarbij de paarden worden aangespannen via een karretje, de sulky. De persoon die op de sulky zit wordt een pikeur genoemd. In tegenstelling tot de rensport waar de “bestuurder” van het paard op het paard zit. De jockey.

Eerlijkheidshalve bestaan er ook draverijen waarbij het paard wel bereden wordt met een jockey op het paard. Deze races worden monté-draverij  genoemd.

In draverijen is het zeer belangrijk dat de deelnemende paarden de races in (gestrekte) voltooien. Wanneer een paard bijvoorbeeld in galop raakt wordt de combinatie van paard en pikeur gediskwalificeerd.

Behalve in Nederland zijn draverijen ook erg populair in België, Frankrijk, Zweden, Duitsland, Italië en de Verenigde Staten. In Engeland en Ierland wordt er liever op rensport gewed.

Hoe werkt een draverij race?

Een draverij race kan op twee manieren worden gehouden:

  1. ‘vliegend’ vanachter een auto (de autostart) of
  2. vanuit de banden (elastieken lijn).

Bij een autostart vertrekken alle deelnemers vanachter een startauto. Elke deelnemer heeft een van tevoren afgesproken plek, meestal gebaseerd op het startnummer. Bij de meeste races passen 8 deelnemers op een rij. Bij meer dan 8 deelnemers starten de paarden met nummer 9 of hoger vanaf de tweede rij. Deze deelnemers moeten dus een iets grotere afstand afleggen.

Autostart draverij

Dravers maken zich op voor een autostart

Bij een bandenstart vetrekken de deelnemers vanuit een startvak. De paarden draaien vlak voor de start vanuit het startvak de drafbaan op. Op het moment dat de starter een elastieken lijn die over de baan is gespannen loslaat is de start gevallen. Bij een bandenstart starten de paarden meestal uit meerdere startvakken. Hierdoor hoeven sommige paarden een kortere (of langere) afstand af te leggen.

De pikeur moet altijd alert zijn dat het paard niet de draf “verliest” en in galop springt. Dat mag namelijk niet. Dravers worden speciaal getraind op draven en weten over het algemeen dat galopperen niet de goede manier is.

De jury kijkt vanuit een meerijdende bus streng toe of de combinaties zich aan de regels houden. Winnaar is het paard, dat als eerste zonder diskwalificatie de finish heeft bereikt. Gemiddeld genomen wordt ongeveer 10% van de deelnemers gediskwalificeerd door de jury. Als wedder kan dit als hoogst onplezierig worden ervaren. Houd er dus rekening mee dat jouw race soms al na een paar seconden is afgelopen omdat jouw gekozen paard zich vergaloppeert. De meeste draverijen gaan over een afstand van 1600 tot 2800 meter en duren een paar minuten.

Wereldberoemde draverijen zijn: De Prix d’Amerique in Parijs en de Elitloppet in Stockholm.

Waar worden draverijen gehouden?

Drafbanen zijn altijd ovaal van vorm en hebben over het algemeen een lengte tussen de 800 en 1400 meter. De deelnemers moeten dus een aantal rondjes afleggen in een race. Bij sommige drafbanen wordt er linksom gekoerst en bij andere rechtsom. Draverijen worden verreden op een keur aan verschillende ondergronden: gravel, grind, zand, gras etc.

In Nederland zijn 4 permanente drafbanen: Alkmaar, Duindigt (Wassenaar), Groningen en Wolvega. In de zomer zijn er ook races op de tijdelijke drafbanen van Aduard, Eenrum, Hilversum, Joure, Emmeloord en Leek.

Beroemde drafbanen in het buitenland zijn: Vincennes in Parijs, Solvalla in Stockholm en Meadowlands in New York.

Wat is een pikeur?

Een draver wordt in de race bestuurd door de pikeur. Via de teugels en een zweep wordt het paard in goede banen geleid. Voor het gebruik van de zweep gelden strenge regels waarbij de corrigerende werking vrijwel in alle landen de enige toegestane manier van gebruik is.

Pikeurs dragen altijd een herkenbare buis (hemd) waardoor wedders de positie van hun gespeelde paard(en) goed kunnen herkennen. Wel zo makkelijk want de meeste paarden zijn bruin en lijken heel erg op elkaar! Aangezien vrijwel alle pikeurs altijd dezelfde kleur buis dragen is het volgen van draverijen zeer eenvoudig, zeker als je een aantal races achter elkaar hebt gezien.

Soms is de pikeur ook de trainer van het paard. Wanneer dat niet het geval is wordt de pikeur een catch-driver genoemd. In sommige landen zoals de Verenigde Staten en Canada vind je vrijwel uitsluitend catch-drivers. In Nederland wordt ongeveer 30% van de dravers door catch-drivers gereden.

Wat is een sulky?

Zoals gezegd heet het karretje achter de draver een sulky. Deze ultralichte tweewielers zijn via twee lange “armen” aan de draver bevestigd. De banden van de sulky zijn van rubber en kunnen dus leeglopen gelijk aan een fietsband.

Sulky

De Sulky

Niet onbelangrijk: een lichte pikeur van 60 kilo heeft op een sulky vrijwel geen voordeel op zijn zware collega van 120 kilo. Als het paard de sulky in beweging heeft getrokken is het trekgewicht verwaarloosbaar en is de strijd voor elk paard gelijk.