Eerste gokreclame op Eredivisieshirts

TOTO, onderdeel van Nederlandse Loterij en legale Nederlandse aanbieder van sportweddenschappen, wordt sponsor van een vijftal Eredivisieclubs. ADO Den Haag, FC Twente, FC Utrecht, Sparta en Willem II zullen met ingang van komend seizoen met TOTO gokreclame op de mouw van het voetbalshirt spelen.

De overeenkomsten met de betaaldvoetbalorganisaties (BVO) heeft een looptijd van vijf jaar en de betrokken clubs ontvangen jaarlijks een bedrag van tussen de twee en drie ton. Naast het dragen van de gokreclame op het shirt krijgt TOTO toegang tot de achterban van de bovengenoemde clubs om gokactiviteiten te organiseren.

Gokken en voetbalclubs stevig op Europese kaart

Nederlandse BVO’s azen al een aantal jaar op lucratieve sponsorcontracten met gokbedrijven. Sinds de nieuwe online kansspelwet (Wet Kansspelen op Afstand) op de rol staat van de politiek wrijven de clubs zich in de handen. In andere Europese landen, waar een onlinewetgeving al veel langer van kracht is, zijn de sponsorovereenkomsten tussen gokbedrijven en voetbalclubs talrijk. Zeer talrijk zelfs. In België wordt vrijwel de gehele topklasse (14 van de 16 clubs) gesponsord door een gokbedrijf. In Engeland heeft de helft van alle clubs uit de Premier League een gokbedrijf als shirtsponsor. In de Engelse Championship hebben 17 van de 24 een gokaanbieder als hoofdsponsor.

Zorgen over gokreclame nemen toe

Er gaan echter steeds meer geluiden op in Europa om sponsorcontracten met gokbedrijven binnen de sport terug te dringen. Vooral in Engeland is dit een heet onderwerp. Politici en stakeholders binnen de Britse verslavingszorg maken zich steeds meer zorgen over de toename van gokreclame en de daarmee gepaarde kans op gokverslaving. Met name bij jongeren onder de 18 jaar en jongvolwassenen. Een voetbalshirt met op de borst de naam van een gokbedrijf helpt dan volgens insiders niet om gokverslaving terug te dringen. Vooral omdat jongeren vaak de voetbalshirts zelf ook dragen. De Engelse senaat (House of Lords) pleit – in een stevig rapport van 192 bladzijden – zelfs voor een verbod op sponsoring door gokbedrijven in de gehele Britse sportwereld.

Negatieve connotatie

Het is daarom nog maar de vraag of de lucratieve sponsorcontracten stand zullen houden binnen de voetballerij. De kans dat de negatieve connotatie uit andere Europese landen overslaat naar de Nederlandse markt is reëel. Nederland is namelijk een van de laatste Europese landen die online gokken legaliseert.

De Kansspelautoriteit start waarschijnlijk op 1 januari 2021 met de behandeling van vergunningaanvragen. De markt voor het legaal online gokken zal naar verwachting op 1 juli 2021 open kunnen gaan. Grote internationale gokbedrijven zullen vanaf die datum in rap tempo op de shirts, reclameborden en websites van Eredivisieclubs prijken. De houdbaarheidsdatum is echter nog ongewis.