Gokblokkering Engelse banken succesvol

De recent geïntroduceerde gokblokkering in de app-omgeving van de Engelse banken is populairder dan verwacht. Onder aanvoering van de digitale bank Monzo bieden vrijwel alle Engelse banken sinds twee een jaar aan haar klanten de mogelijkheid om alle mogelijke gokactiviteiten te blokkeren. Rekeninghouders stoppen via een simpele druk op de knop in de reguliere bankapp alle transacties met bookmakers, online casino’s en andere gokbedrijven. Hierdoor neemt de kans op gokverslaving af.

Goed voorbeeld doet volgen

Internetbank Monzo heeft deze week onthuld dat 223.000 van haar klanten inmiddels de gokblokkering hebben geactiveerd. Volgens Monzo komt dat neer op ongeveer 5% van haar totale klantenbestand. Dit jaar hebben gemiddeld 2.314 mensen per week de functie voor het eerst geactiveerd. De bank verklaarde ook dat ongeveer acht procent van de klanten die de functie voor het eerst activeerden, deze later uitschakelden. Om de functie uit te schakelen, moeten klanten een afkoelingsperiode van 48 uur ondergaan en hun beslissing bespreken met het klantenserviceteam.

In eerste instantie stond Monzo alleen in haar poging om gokverslaving terug te dringen. De grote Engelse banken als Barclays, HSBC, Lloyds, Santander en NatWest volgden echter snel. Begin deze maand publiceerde GambleAware een onderzoek van de University of Bristol, waarin stond dat ongeveer 60% van de lopende bankrekeningen in het Verenigd Koninkrijk gedekt was door blokkadeservices.

Gokblokkering

Nederland doet vooralsnog niet mee met gokblokkering

Nederlandse banken bieden klanten (nog) niet de mogelijkheid om kansspelaanbieders te blokkeren. Het succes in aan de andere kant van de Noordzee, gekoppeld aan de naderende opening van de Nederlandse onlinegokmarkt doet het Nederlands bankwezen wellicht anders denken. Gelet op het grote politieke draagvlak binnen de Nederlandse politiek om gokverslaving terug te dringen is een zetje vanuit de Tweede Kamer evenmin uitgesloten.