Google overtreedt haar eigen beleidsregel met betrekking tot het tonen van Nederlandse gokreclames. In de voorwaarden van Google Ads – de advertentietak van Google – staat onomstotelijk vast dat het promoten van online kansspelen alleen is voorbehouden aan bedrijven die in het bezit zijn van een Nederlandse kansspelvergunning. De realiteit is anders.
Wie via Google zoekt op termen als online casino Nederland, Ideal casino, Ideal gokken, online speelautomaat of Nederlandse zoektermen van gelijk aard, vindt onherroepelijk advertenties van zowel online casino’s zonder Nederlandse vergunning of Nederlandstalige websites die online casino’s promoten, de zogeheten gokaffiliates.
Adverteren zonder vergunning is niet toegestaan
Promotie van kansspelen zonder Nederlandse vergunning is niet toegestaan. De Nederlandse Kansspelautoriteit zegt in haar Leidraad Reclame onder andere het volgende:
“Degene die bij reclame voor een kansspelaanbieder zonder vergunning van de Nederlandse Kansspelautoriteit een faciliterende rol spelen, kunnen worden aangemerkt als overtreder van artikel 1, onder b, van de Wet op de Kansspelen.
Onder faciliteren wordt bijvoorbeeld verstaan: reclamecampagnes mogelijk maken door het plaatsen of uitzenden van advertenties, banners op de website accepteren of games – al dan niet tegen betaling – beschikbaar stellen waar direct of indirect reclame voor kansspelen wordt gemaakt”.
Wat is volgens Google promotie van online kansspelen?
Op haar Google Ads website geeft Google voorbeelden van online kansspelen. Volgens Google vallen de volgende activiteiten onder online gokken:
- Online casino’s of bookmakers;
- Sites of apps voor bingo of fruitautomaten;
- Online aankoop van loterijloten of kraskaarten;
- Online wedden op sportwedstrijden;
- Games die worden gespeeld met virtuele valuta of items die waarde hebben in de echte wereld.
Verder gaat Google in op de promotie van sites die aan online kansspelen gerelateerde content of links naar dergelijke content bevatten, de gokaffiliates. Voorbeelden die Google noemt zijn:
- Promotieproducten zoals vouchers of bonuscodes;
- Educatief materiaal zoals trainingen of e-boeken;
- Software zoals calculators voor kansberekening bij poker;
- Andere kansspelgerelateerde informatie, zoals tips, noteringen, handicaps en prognoses;
- Aggregator- of partnersites die kansspelgerelateerde content promoten.
Mogen in elk land online kansspelen worden gepromoot via Google?
Nee, dat mag niet van Google. Het bedrijf hanteert een lijst met landen waar wel mag worden geadverteerd. Nederland staat niet op deze lijst. De regels van Google zijn hierin glashelder:
“Als uw land niet wordt vermeld op het aanvraagformulier, betekent dit dat kansspelgerelateerde content niet is toegestaan in uw land of dat alleen door de overheid beheerde entiteiten dergelijke content mogen promoten.
Google Ads certificeert adverteerders van online kansspelen
Wanneer een adverteerder een online kansspelen wil promoten dan moet de adverteerder eerst door Google worden gecertificeerd. Hiervoor geeft Google een duidelijk overzicht weer op haar eigen Google Ads website.
Uit bovenstaand overzicht blijkt dat alleen bedrijven met een Nederlandse kansspelvergunning zoals Lotto, Toto, Holland Casino en ZEturf via Google mogen adverteren.
Transparante regels zonder resultaat
Een paar voor de hand liggende zoekopdrachten via de zoekmachine van Google toont onomstotelijk aan dat Google het niet zo nauw neemt met haar eigen beleidsregels op het gebied van promotie van online kansspelen.
Navraag bij Google leert dat het bedrijf weliswaar controleert op malversaties maar dat dit niet altijd soelaas biedt. Google controleert namelijk via algoritmes en niet via een fysieke controle. Zodoende kunnen sommige advertenties door het net glippen, aldus Google.
Wat is Google Ads?
Google Ads is het online-advertentie vehikel van Google. Bedrijven kunnen via Google Ads reclame maken op de nummer 1 zoekmachine van de wereld. Google-advertenties worden vaak als eerste getoond in de resultatenlijst. Hoe hoger in de Google ranking hoe groter de kans dat iemand op een website link klikt.
Google Ads maakt gebruik van het zogeheten pay-per-clicksysteem (PPC). De adverteerder betaalt pas op het moment dat iemand daadwerkelijk op de advertentie klikt. Hoe meer de adverteerder betaalt voor het laten zien van de advertentie, hoe groter de advertentiekosten.
De adverteerder kan zelf kiezen welke zoekwoorden aan zijn advertentie worden gelinkt, hierdoor wordt de advertentie alleen aan mensen die interesse hebben in het onderwerp. De kosten voor een klik worden bepaald aan de hand van een veiling. Zodra iemand een zoekopdracht uitvoert in Google wordt er een veiling op de achtergrond uitgevoerd tussen de advertenties waarbij de bijbehorende zoekwoorden overeenkomen met de zoekopdracht.
Als er meerdere adverteerders zijn voor hetzelfde zoekwoord worden de advertenties bovenaan geplaatst die het meest relevant zijn en het hoogste bedrag bieden per klik.