YouTube (onderdeel van Google) biedt minstens aan één gokwebsite zonder Nederlandse vergunning alle ruimte om, op slinkse wijze, potentiële nieuwe gokkers aan zich te binden. Via slim gemonteerde reclamefilmpjes worden YouTube kijkers – via een mobiele app – doorgelinkt naar een online goksite. Dit soort goksites hebben volgens de huidige Nederlandse wetgeving momenteel niets in Nederland te zoeken.
YouTube en reclame, hoe werkt het?
Wanneer je YouTube filmpjes bekijkt ontkom je niet aan de reclame die tussen de door jou gekozen content door wordt afgespeeld. Deze reclamespots zijn het verdienmodel van zowel YouTube als de persoon die de filmpjes plaatst. Wanneer de gekozen filmpjes gokgerelateerd zijn, krijg je, niet geheel onverwacht, vaak reclame te zien die met het onderwerp te maken heeft. In het geval van gokcontent gaat het meestal om reclame voor casinospelletjes die voor de lol gespeeld kunnen worden. Zonder inzet dus. Deze games zijn vergelijkbaar met apps als Candy Crush. NL Kansspel stuitte echter onlangs op een nogal opzienbarende manier van adverteren door een gokbedrijf met een Maltezer licentie.
Hoe zit het nu precies met online gokken in Nederland?
Online gokken is in Nederland op dit moment verboden. Dat is het geval tot de Wet Kansspelen op afstand van kracht wordt (1 oktober 2021). Toto en ZEturf mogen als onderdeel van hun huidige vergunning wel weddenschappen online aanbieden.
In Nederland mogen alleen Toto (sportwedstrijden) en ZEturf (harddraverijen en paardenraces) deelname aan weddenschappen aanbieden; alle andere online kansspelen zijn verboden. Buitenlandse aanbieders van online kansspelen zijn verplicht ervoor te zorgen dat hun kansspelaanbod niet bereikbaar is vanuit Nederland.
Ook het maken van reclame voor online kansspelen is verboden. De Ksa doet daarom periodiek onderzoek naar ‘affiliate marketing’ voor online kansspelen. Hierbij adverteren online kansspelen op websites. Die sites ontvangen geld als er vanaf hun website wordt doorgeklikt naar het online kansspel.
Klik hier voor de beste Nederlandse online casino's
sluiten
De YouTube truc van Betamo
NL Kansspel ondervond aan den lijve hoe op ingenieuze wijze de Nederlandse wetgeving wordt omzeild en hoe potentiële online gokkers worden verleid zich in te schrijven bij een niet-vergunde kansspelaanbieder.
De truc werkt als volgt:
- Het reclamefilmpje in kwestie begint met wervende Nederlandse teksten. Zoals … “2021 begint goed voor Thomas uit Utrecht” … “Hij heeft zojuist 50.000 euro gewonnen met een nieuwe mobiele app” …
Vervolgens komt een jongen in beeld die niet onder stoelen of banken steekt dat hij zojuist 50.000 euro heeft gewonnen met een casinogame die Sweet Bonanza heet.
- Deze Sweet Bonanza game is inderdaad te downloaden via o.a. de App store. Bij de app omschrijving valt op dat de game geschikt is vanaf 4+ jaar en dat het een app in de categorie “puzzels” is
- Na download van de app in de App store wordt de game zonder problemen op de smartphone geïnstalleerd
- Je komt echter niet uit bij een spel dat Sweet Bonanza heet. Je wordt namelijk direct doorverwezen naar de website van gokbedrijf Betamo. Om precies te zijn naar de registratiepagina van de Betamo goksite met bijhorende bonusaanbiedingen
- Ter informatie: Betamo heeft géén kansspelvergunning in Nederland. Het bedrijf heeft alleen een vergunning van MGA, ofwel de Malta Gaming Association
Van de Betamo site:
Betamo.com is owned and operated by N1 Interactive Ltd, a companyincorporated under the laws of Malta with registration number C 81457 and registered address at 206, Wisely House, Old Bakery Street, Valletta VLT1451, Malta. Betamo casino is licensed and regulated by the Malta Gaming Authority under the licences: MGA/B2C/394/2017 (issued on 01/08/2018).
Reclame YouTube
Voor de volledigheid heeft NLKansspel deze vorm van reclame maken via YouTube opgenomen met een smartphone. Het eerste filmpje hieronder laat de YouTube reclame zelf zien. Het tweede filmpje laat zien hoe de game in de App store kan worden gedownload en op welke manier de app doorlinkt naar de Betamo website.


De feiten op een rij
Deze manier van adverteren is in meerdere opzichten opmerkelijk. En gaat niet samen met de huidige Nederlandse wetgeving en het onderwerp verantwoord spelen:
- YouTube en moederbedrijf Google zijn in de eigen voorwaarden vrij duidelijk over het maken van reclame voor kansspelen. Alleen Nederlandse vergunninghouders mogen reclame maken. Dit moet tot ver achter de komma worden aangetoond alvorens YouTube/Google een reclame toelaat.
- Reclame maken voor een niet-vergunde kansspelorganisatie is in Nederland verboden.
- De consument wordt volledig op het verkeerde been gezet bij het installeren van de game app. Dat deze game geschikt zou zijn voor de leeftijdscategorie vanaf 4 jaar is pertinent onjuist. Dat het spel in de puzzel categorie valt is simpelweg een misleiding.
- De app belooft een game genaamd Sweet Bonanza, maar levert een link naar een goksite die bovendien niet in Nederland vergund is.
NLKansspel heeft nog geen andere vergelijkbare trucs kunnen ontdekken, maar sluit zeker niet uit dat meer gokbedrijven een soortgelijke discutabele manier van reclamemaken hanteren. De Kansspelautoriteit heeft inmiddels een nauw samenwerkingsverband met haar Maltezer evenknie. Wordt ongetwijfeld vervolgd.